Emlékeznek, amikor augusztusban – a legnagyobb nyári balatoni csúcsforgalomban – az M7 autópálya 64-es kilométerszelvényében csak egy sávon lehetett közlekedni, ami miatt több kilométeres torlódás alakult ki? Nos, akkor és ott nem baleset lassította a forgalmat, hanem annak a tengelysúlymérő állomás-rendszernek az egyik elemét építették, amelyik országszerte 88 további társával hivatalosan üzembe állítva mostantól borzolja csak igazán az autósok idegeit.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint a közlekedésbiztonság javítását, a nemzeti útvagyon védelmét és a fuvarozók versenyegyenlőségét elősegítő nemzeti tengelysúlymérő rendszer, vagyis az úgynevezett „tsm-rendszer” objektív felelősség elve alapján működő automatikus üzemmódja szeptember 19-én indul.

A tárca álláspontja szerint ugyanis a túlterhelt járművek fokozott baleseti kockázatot jelentenek, és hatványozottan nagyobb mértékben amortizálják az utakat, illetve azt is állítják, hogy a szabályellenesen túlterhelt fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer célja, hogy minden korábbi eljáráshoz képest eredményesebben, akár megállítás nélkül segítsen kiszűrni a szabálysértőket. Bevezetése újabb kötelezettséggel nem jár az érintett vállalkozások számára, az ellenőrzési hatékonyság azonban az eddigi 2 százalékról 50 százalék fölé nő – hangsúlyozta a szaktárca.

A közlemény szerint az elmúlt hónapokban az ország 89 pontján alakítottak ki mérőhelyeket. A mérési pontokon telepített, az útburkolatba süllyesztett érzékelők a járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

A tsm előszűrő funkcióval március 31-én kezdett működni. Azóta a mért adatok alapján kiterelik a forgalomból a túlterhelt járműveket, és a bírságot újabb, mobileszközös mérés után a helyszínen szabják ki a közúti ellenőrök.

A rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága tehát szeptember 19-én indul.

A mérőhelyek – hitelesítésük ütemében – az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe.

Mi pedig annyit teszünk hozzá mindehhez, hogy a rendszer a költöztető vállalkozásokat nehéz helyzetbe sodorhatja, hiszen hogyan tudhatnánk precízen megbecsülni a várható rakomány súlyát, amikor például megrendelőnk előzetes információi alapján a megfelelőnek tűnő kapacitású teherautóval elindulunk teljesíteni a ránk bízott munkát, ám ne adj’ Isten egy túl nehéz koloniál szekrény miatt száz kilogramm túlsúllyal fennakadunk a rendszeren, és a ránk váró bírság miatt máris elkönyvelhetünk egy veszteséges munkanapot.

A tehergépkocsik mellett a személyautók súlyellenőrzésére is alkalmas új rendszer ugyanis bármilyen jármű tulajdonosát 30 ezer forinttól 300-500 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatja.

A tengelysúlymérő állomások országos térképét ITT lehet böngészni.